Cara setting PPPoE

Post by: Red X Mota


Assalamualaikum, admin nak ajar korang setting PPoE kat Windows XP. Method ni juga membolehkan anda menggunakan 2 akaun dalam 1 masa, tapi internet tetap ikut yang mana baru disambung.
Contoh, kalau 1MB kat Modem korang, korang guna 1MB (akaun lain) kat PPPoE Windows ni, speed dia tetap sama. ^^

Apa itu PPPoE ?
PPPoE atau dikenal sebagai Point to Point over Ethernet adalah sambungan internet dengan cara sambungan Ethernet Protokol ini banyak di gunakan pada modul ADSL Internet Service Providers termasuk di dalamnya digunakan oleh Telekom Malaysiaseperti perangkat yang lain mempunyai versi PPPoE mulai 1.0 dan sampai hari sudah releas versi 3.9 namun sampai saat ini admin belum tau sampai sejauh mana keunggulan versi terbaru itu.

Cara Setting kat Windows, mudah je~
Mula-mula korang pergi Control Panel -> Network Connections . Lepas korang masuk Network Connections tu, korang akan dapat macam gambar kat bawah ni :
(Klik untuk paparan lebih Jelas~_)

Kemudian korang pergi kat Create New Connection kat sidebar tu dan seterusnya tekan "Next" dan korang akan dibagi pilihan, korang kena pilih Connect to the Internet dan pilihSet up my connection manually.
Seterusnya korang kena pilih Connect using a broadband connection that requires a username & password, lepastu korang kena masuk nama ISP.. kalau admin , admin masukkan je "Telekom Malaysia" dan setelah itu, korang masukan detail apa yang patut dan Finish. Tadaa! PPPoE suda siap, tapi korang belum connect lagi .

Bahan Bergambar :


Bila korang nak connect, korang akan nampak box ni...

Abaikan je box ni, kecuali kalau korang nak ubah Username atau Password je.. Kalau tak, korang teruskan dengan menekan butang "Connect" , dan Siap!
Tahniah , PPPoE anda telah siap sepenuhnya. Bila anda dapat error, maknanya ada masalah dengan akaun internet tu. Harap maklumat ni Berguna
!

0 comments:

Post a Comment

My Sponsor

Facebook Community